söndag, september 18, 2011

Från gardiner till 11 september

Nu har söndagen kommit till sitt slut också o imorrn ska man till skolan igen, jag som bara nyss la bort böckerna för i helgen...

Jag har förutom att ha pluggat även sett på True Talents söndagsfinal ikväll. När det programmet började trodde jag att det skulle bli ett jättebra program, men jag tyckte att det var kasst, helt ärligt. Många bra sångare enligt mig kom inte alls me o många andra sämre röstades fram o jag tyckte det kändes lite oseriöst. Men det har faktiskt blivit bättre nu när dem valt ut dem som ska vara me genom hela programmet. Nu är det vääldigt likt programmet Fame Factory som gick för länge sen, och som var hur bra som helst tycker jag. Så nu ska jag nog försöka följa det, nu när det känns mycket mer intressant och seriösare. Bra där!

Igårkväll uppgraderade jag lägenheten lite. Jag satte upp nåra gardiner som J hade. Gud va mycket sådant kan göra för ett rum! Jag tycker faktiskt dem var snygga o det känns lite mer ombonat nu. Nästa steg är att skaffa lite blommor o kanske någon matta o nåra fönsterlampor hade vart praktiskt för att kunna pluggläsa lite på kvällen eller i sängen utan att behöva lysa upp hela rummet, lite mysbelysning alltså, men allt det får bli nästa månad.
Så ni som kanske tyckte det såg mysigt ut innan, kolla på skillnaden här!

















Ni minns väl att det nyss var 10-årsdagen för 11e september-attackerna och tv-tablåerna för dem flesta kanalerna var fulla av program om allt som hade med den hemska händelsen att göra. Och idag när jag satt o läste om psykiska störningar o dess orsaker i min psykologibibel läste jag någonting jag tyckte var rätt intressant.

Många av er känner säkert till sjukdomen PTSD (Post-Traumatic Stress Disorder) som är en allvarlig ångestsjukdom som kan drabba folk som har upplevt traumatiska händelser i livet (t.ex krigssituationer). Symptomen då är bl.a. att man återupplever dessa trauman återkommande i flashbacks eller i drömmar. Det jag läste var att man hade gjort intervjuer men 1008 vuxna boende på Manhattan i NY som visade att 7,5 % av dessa människor upplevde symptom som överensstämde men PTSD inom fem till åtta veckor efter attackerna den 11 september. För dem som bodde närmast World Trade Center stod siffran på 20 %!

Alltså, det är ganska allvarligt! Det kanske inte är jättekonstigt att man fick sånna men eller vad man ska kalla det eftersom det var en väldigt traumatisk händelse för så pass många o det finns mycket mindre traumatiska upplevelser som kan göra att man utvecklar PTSD. Men jag tycker det var intressant och intressant att kunna koppla det till en sådan grej.


Ne, nu måste jag nog gå o lägga mig för att komma upp imorrn.
Kram o gonatt på er!

4 kommentarer:

  1. Hej! Det där blev ju riktigt bra! :) Vart har ni hittat dem gardinerna tro? Jag har också satt upp gardiner i helgen och det gör verkligen en stor skillnad för ett rum/en lägenhet. Det kanske hade kunnat vara bra att komma på det tidigare och inte sätta upp gardiner först nu trots att vi bott här sen i februari... ;) Kram kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, visst blev det! Vill dock lägga till nåra saker till. Vi har inte köpt dem, J hade dem, tror att dem kmr från hans syrra. Men på lappen står det hemtex ;)
    Jahaja, har ni? Hur bestämde ni vilka det skulle bli då? :P

    Vi hörs snart, Kram kram!

    SvaraRadera
  3. Vi bestämde inte vilka gardiner det skulle bli, jag blev less på att vara utan gardiner så jag köpte några billiga, enfärgade när jag var hemma i Ö-vik och sedan får vi komplettera med några roligare, mönstrade gardiner senare som vi väljer tillsammans. :P Jag ska bara stryka upp gardinerna nu, så börjar det se riktigt hemlikt ut här. :)

    SvaraRadera