tisdag, oktober 18, 2011

Plugg, plugg, plugg och lite kakor

Idag har jag gjort ett tappert försök till att plugga effektivt. Tänkte ta mig till universitetsbiblioteket ganska tidigt, men kom inte dit förrän runt 12-tiden. Dessutom har det ösregnat typ hela dagen här, så efter att ha trippat fram i tygskor så var jag rätt blöt.. En klasskompis gjorde mig även sällskap lite senare, vilket gör pluggandet en hel del roligare! Jag känner att jag borde pallra mig till biblioteket lite oftare. Jag har inte orkat me det så mycket hittills, men det är lättare att koncentrera sig där o jag känner att jag får mer gjort där. Så det ska jag jobba på från o me nu! Jag kommer nog behöva halvt bo där dem nästkommande två veckorna innan tentan...hm.

Igårkväll skulle jag baka kakor som jag hade tänkt sen några dagar. Dock började jag lite väl sent och glömde såklart att degen skulle vara i kylen i en timme innan man gräddar dem. Dessutom jäklades det så mycket att jag glömde ha i den krossade chokladen i degen o fick göra om just det igen... Så igår vid typ 12 på natten höll jag fortfarande på o vänta på att kakorna skulle gräddas klart (det blev flera plåtar). Men dem vart iallafall bra tillslut, vilket var tur det! Dem är jättegoda chocolate chip cookies med kanel o mörk choklad!


Dem blev lite ojämna i storlek men åh så gott dem luktar!




















Om ni vill prova dem finns receptet HÄR.

De kan vara lite bökiga, men dem är värda det! Om ni ska göra dem så kan jag tipsa er om att (1) komma ihåg att degen ska vara i kylen en timme, (2) komma ihåg chokladen i degen och även (3) att degen kan bli ganska kladdig o svår att rulla ihop till en rulle, men man får ta till lite mjöl och inte vara lättirriterad. Man kan säkert göra små bollar direkt så slipper man böka me att rulla. Ni kan även tänka på att (4) inte göra för stora bollar av degen om man inte vill ha jättestora kakor. Det blir en hel del fler än 12 st om man gör dem i "normal" storlek. Och den storleken räcker gott o väl tycker jag.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar