torsdag, oktober 27, 2011

Mycket nu!

Har inte skrivt här nu sen jag kom tillbaka till Växjö från Ö-vik. Kan bero på att jag kom tillbaka till en intensiv period me dem sista lektionerna och tentaplugg som borde påbörjas. Men för er information så hade jag det väldigt bra hemma! Jag gjorde inte mycket, träffade efterlängtade människor och tog det mest bara lugnt. Därför blir det desto mer att göra nu när jag är tillbaka nere i söder. Det kändes faktiskt ganska jobbigt att åka tillbaka och vara tillbaka här nere.. Visst det är ju skönt att träffa J igen, men det är tufft att lämna alla där hemma o veta att man är så fruktansvärt långt bort från dem. Det är därför jag inte har någon lust att börja läsa ett program här nere. Nu längtar jag så grymt mycket till jul också, eftersom det är nästa gång jag kan komma hem. Och dessutom är det ju extra mysigt o va hemma me familjen just då!

Men men, idag hade vi iallafall sista lektionen för den här delkursen. Tenta nästa torsdag, om en vecka alltså, o stressen börjar smyga sig på ganska rejält. Jag har dock försökt göra upp en planering på vad jag ska plugga på till tentan och vilken dag som jag ska göra vad. Jag hoppas att den ska hålla relativt bra, men det är mycket fakta i den här delkursen! Men idag fick vi se en gammal tenta och jobba me den i grupp o sen diskutera me läraren o hela klassen vilket var väldigt bra inför tentan!

En annan rolig sak vi fick göra idag var att prova på meditation! Vår lärare kan nämligen en hel del om sådant och om mindfulness, vilket är ungefär samma saker. Hon sa att det bl.a. kan öka ens fokus och koncentration o att kunna vara i nuet. Det är även avslappnande o kan hjälpa mot stress. Det tar tid och en hel del övning att komma in i det o lyckas med det, men jag tror att jag ska försöka lite med det. Jag kan behöva bättre fokus o avslappning. Hon sa att det är bättre att försöka några minuter per dag istället för 20-30 minuter i veckan, och några minuter om dagen har man väl tid för om det kan påverka ens vardag väldigt positivt!





















Nu ska jag ta en dusch o gå o lägga mig snart. Tentaplugg imorrn!

4 kommentarer:

  1. Hej, Jaså du har hemlängtan, ja det blev tomt här hemma när du åkte, tur att det inte är jättelänge till jul. Kram/Mamma

    SvaraRadera
  2. Ja det har jag. Det var väldigt trist o äntligen få komma hem o sen åka nästan direkt, men ne det är ju inte såå länge till dess iallafall!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Det var riktigt kul att träffa dig vännen! Nästa gång vi ses, eller ja den gång vi beslutar oss för att dra på UH igen, råder jag dig dock att ta en Ice Cappuchino :) Stor kram på dig och lycka till nu med allt! Vi hörs och ses :D

    SvaraRadera
  4. Det va så himla skönt o kul o träffa er me gumms! :) Hehe, o ja då kommer jag ta det rådet ;) Tusen kramar! Ha det så bra tills vi hörs o ses igen! :)

    SvaraRadera